Важне вести
Почетна / Вести / БЕЗБЕДНОСТ МЛАДИХ У САОБРАЋАЈУ НА ТЕРИТОРИЈИ ОПШТИНЕ БОЉЕВАЦ

БЕЗБЕДНОСТ МЛАДИХ У САОБРАЋАЈУ НА ТЕРИТОРИЈИ ОПШТИНЕ БОЉЕВАЦ

Na teritoriji Republike Srbije se prosečno na dnevnom nivou dogodi 100 saobraćajnih nezgoda u kojima 50 lica zadobije teže ili lakše povrede, dok dve osobe smrtno stradaju. U proteklih 35 godina u Republici Srbiji je poginulo oko 40 000 ljudi, dok je preko 500 000 teže i lakše povređeno.

Zabrinjavaću podatak je da od ukupnog broja povređenih i smrtno stradalih lica, čak 30% su mlađi od 25 godina starosti. Prema podacima, više mladih ljudi (starosti između 15 i 30 godina) umire od posledica saobraćajnih nezgoda nego od HIV-a, malarije, tuberkuloze ili drugih oblika nasilne smrti. U proseku godišnje u Republici Srbiji život izgubi 110 lica starosti između 15 i 30 godina starosti, dok njih 6000 bude teže ili lakše povređeno. Ovi podaci nam ukazuju da mladi ljudi predstavljaju rizičnu kategoriju učesnika u saobraćaju.

Po mom osećanju stvari mladi ljudi u saobraćaju su u opasnosti na prvom mestu zbog neiskustva. Novi, neiskusni vozači razmišljaju o svakom potezu koji planiraju da izvedu, bilo da je u pitanju promena stepena prenosa ili bilo koja druga radnja, a gotovo uvek je neophodno po nekoliko radnji izvesti istovremeno. Tako dolazi do mentalnog opterećenja i grešaka u vožnji. Oni još uvek nisu u stanju da predvide rizične situacije, kontrolišu vozilo ili brzo donesu ključne odluke. Analize pokazuju da u našoj zemlji najmanji rizik od stradanja imaju lica koja imaju preko deset godina vozačkog iskustva, dok najveći rizik od stradanja imaju lica u prvih pet godina vozačkog iskustva.

Takođe bih napomenuo da pored neiskustva na povećanje opasnosti od nastanka saobraćajne nezgode utiče i nedovoljno poznavanje pravila i propisa, mladi ljudi lošije procenju stepen rizika, precenjuju svoje sposobnosti, vole da svojim ponašem privuku pažnju i testiraju svoje mogućnosti.

Grafikon 1: Ukupan broj saobraćajnih nezgoda sa povređenim i poginulim licima na teritoriji opštine Boljevac u periodu od 2013. do 2017. godine

Na teritoriji Opštine Boljevac u periodu od 2014. do 2018. god. registrovano je 231 nezgoda u kojima je život izgubilo 19 lica, dok je 110 lice zadobilo teže ili lakše povrede. Što se tiče mladih lica (starosti od 15 do 30 godina.) u posmatranom periodu je povređeno 26 lica, do je njih dvoje izgubilo život. Mlada lica su najviše stradala u svojstvu vozača (22; 79%), i kao putnici u vozilu (6; 21%).

Grafikon 2: Osnovni pokazatelji bezbednosti mladih u saobraćaju na teritoriji Opštine Boljevac u periodu od 2013. do 2017. godine

Prema istraživanjima i analizama koje se sprovode postoje pet ključnih faktora rizika koja doprinose nastanku saobraćajnih nezgoda sa mladim licima:

  1. Nevezivanje sigurnoshih pojaseva

Ovde treba naglasiti da je jednostavna radnja vezivanje pojasa spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inžinjerska mera. Vezivanje pojasa na prednjem sedištu smanjuje rizik od smrtnih povreda do 50%, a na zadnjem sedištu i do 75%.

https://www.youtube.com/watch?v=qsp-nrf_8KQ

  1. Prevelika brzina

Delimično sam se dotako problema brzine u prošloj kolumni (http://www.boljevac.org.rs/bezbednost-dece-u-saobracaju-na-teritoriji-opstine-boljevac/ ), ali svakako brzina kao glavni uzrok saobraćajne nezgode zaslužuje posebnu kolumnu u kojoj će biti obrađen odnos brzine i zaustavnog puta vozila.

sildenafil viagra tablets Known side effects: As with all medicines, some people taking KAMAGRA may experience some side effects. Cystitis is a quite common disease that is cialis properien ordinary. Ginseng For Sexual Dysfunctions In Men There are various healthcare services for Diabetes treatment in Kolkata as hundreds & thousands of patients are getting admitted every day diagnosed with diabetes. viagra cheapest online A condition which reduces blood flow and nourishes the reproductive organs. cheap viagra tablet  

https://www.youtube.com/watch?v=XUXJ6ky69kI

  1. Konzumiranje alkohola i droga

Ovo je takođe tema kojoj bi trebala da se posveti posebna kolumna. Svaka četvrta nezgoda u Republici Srbiji sa povređenim licama je povezana sa alkoholom. Vozači koji imaju više od 0.15g/100ml alkohola u krvi imaju oko 200 puta više verovatnoće da će umreti u saobraćajnoj nezgodi nego trezni vozači.

https://www.youtube.com/watch?v=otR8V7rlnjA

  1. Nepažnja u vožnji

Obavljane više stvari istovremeno (korišćenje mobilnog telefona, konzumacija hrane i pića, pušenje cigareta, vođenje razgovora, šminkanje itd.) i vožnja ne idu zajedno. Na primer, kada razgovarate mobilnim telefonom ili pišete poruku, vaše misli su usmerene ka razgovoru, pažnja je okrenuta ka zvucima iz telefona, iako su vaše oči na putu nećete moći videti šta se oko vas dešava niti ćete moći da blagovremeno reagujete. Vozači koji koriste telefon su manje sposobni da ostanu u odgovarajućoj traci, primete bilo kakvu promenu oko sebe i na nju odgovore na vreme. Ovi vozači skloniji su prekoračavanju brzine i češćem ubrzavanju i usporavanju vozila. Prema nekim istraživanjima korišćenje mobilnog telefona utiče na vozačku sposobnost kao da je vozač pod dejstvom alkohola ili droge.

https://www.youtube.com/watch?v=wgyTBYjc0j8

  1. Umor

Umor je glavni uzrok u 10-20% saobraćajnih nezgoda. Vožnja u stanju umora povećava rizik od nastanka saobraćajne nezgode do čak četiri puta. Saobraćajne nezgode u kojima umor ima udela najčešće rezultuju smrtnim ishodom ili teškim telesnim povredama.

https://www.youtube.com/watch?v=WOAMYQoLpg0

Igor Velić, master. inž. saobraćaja

Literatura

  1. IZVEŠTAJ O OSNOVNIM POKAZATELJIMA STANJA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA u periodu od 2013. do 2017. godine za opštinu Boljevac, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije
  2. Priručnik za licenciranje kadrova u procesu osposobljavanja kandidata za vozače, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, Beograd 2012. god.

 

Препоручујемо

Јавни позив за учешће у јавној расправи о Нацрту Стратегије развоја туризма општине Бољевац 2024-2030. година

Закључак Већа о утврђивању Нацрта Програм јавне радправе о Нацрту стратегије ZZSKNIS765 Стратегија развоја туризма …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *